fredag 14. februar 2014

HOKKAIDO - SNØPARADIS

På vei til Sapporo fikk vi oppleve Japansk presisjon sånn som vi har hørt så mye om. Toget gikk og ankom stasjonen på sekundet som det skulle.
Vi landet i Sapporo og tok et like presist tog til Furano. Nå var det skikkelig vinter og 8 minusgrader. Vel fremme på stasjonen såg det ut som om også Furano var stengt. Ikke en levende skjel i gatene. Heldigvis hadde vi spurd en mann på toget om han visste hvor Pension Ressha house lå. Derfor sprang han foran oss gjennom de tomme gatene for å skaffe en taxi til oss. Mannen kunne ikke et eneste ord engelsk, men med hans utrolige iver og gestikuleringer forsto vi hverandre likevel. Pensjonatet var virkelig hyggelig og vi fikk oss et par gode netter her. De siste dagene har vi brukt i skisenteret. Her pløyer vi pudder med de fantastiske pudderplankene vi leier. Så utrolig skiutstyr turde vi ikke drømme om en gang. Byen Furano har få butikker men et par sportsbutikker. På jakt etter votter og goggler til Thorbjørn, klarte Hilde til slutt å grine seg til en dunjakke. Thorbjørn derimot måtte klare seg uten votter og goggler.

Akkurat nå er vi på e "spa"hotell i Tokachidake. Vi kom hit i går i strålende sol, blå himmel og puddersnø så langt øyet ser. Klare for å gripe dagen booket vi oss inn på hotellet og gjorde oss klare til å traske innover dalen. Langt i fra overfullt med folk men noen få hadde tråkket spor til oss. Vi fulgte disse innover til vi så grå damp/røyk. Vi befinner oss nemlig på et vulkanfjell så her hadde vi tydeligvis kommet til kjernen. Gøy!Videre gikk vi opp mot toppen og rant ned en magisk pudderside. Thorbjørn ble så høy på livet at han ikke klarte å slutte å smile, og Hilde frydet seg sammen med den glade mannen sin.  Tilbake på hotellet fikk vi oss et rom i ekte japansk stil. Rommet har nemlig ikke seng. Vi ble litt usikre når resepsjonisten viste oss inn og alt vi så var et lavt bord med fire puter rundt og et slags alter der hver vår kimono og toalettartikler ligger. Thorbjørn spurte så høflig han kunne: "Do we sleep at the floor" og resepsjonisten smilte og smålo og sa at de skulle re opp sengen til oss når vi var til middag. Middag..ja..etter en skidag var vi veldig klare for reinsdyrsgryte, jegergryte og andre kjøttfylte matretter men det vi fikk var fisk (rå) og mye forskjellig dillemat. Japansk tradisjonell mat i følge servitøren. Heldigvis for enkelte av oss var det også ris som tilbehør, så vi la oss mette. Rommet var forvandlet til et soverom med tynne madrasser midt på golvet, og vi var veldig klare for en lang nattesøvn.

Våre spor!

Digg å være varm!

Hotellrommet i stueversjon..

...og som soverom
Neste morgen våknet vi til 10cm nytt lag pudder og snø i luften. Etter en frokost med et ymse utvalg gjorde vi oss klare til en ny dag i paradis. Vi møtte på to karer fra Colorado som bodde på samme hotell. De hadde GPS og var klare for å sjekke ut området. Vi var derfor raske med å takke ja til invitasjonen om å ta følge. Tre motbakker og tre nedkjøringer med pudderspruten over skuldrene gav oss en av de beste dagene på turen. Nå har Thorbjørn prøvd ut de varme kildene (Onsen) mens Hilde har fått varmen igjen i Saunaen. Et bedre enn-i-går-måltid  er inntatt og vi slenger oss på gulvet for en ny god nattesøvn.
Forresten så har vi en rev som bor rett utenfor hotellrommet. GøY!

Turfølge vårt Derrick og Bryan

I morgen går turen videre til Asahidake. Ny plass for frikjøring:)