mandag 24. februar 2014

PUDDERPARADIS

Både natt og dag den 19.februar snødde det noe hinsides, og vi våknet derfor til ca 50cm ny pudder. Vi bestemte oss for å reise videre, men for å få litt utav dagen trasket vi på ny oppover i bakken siden gondolen ikke gikk. Konklusjonen etter noen timer var at det faktisk ble for mye snø og for flatt terreng til at vi kunne stå skikkelig på ski. Har aldri opplevd noe lignende!På jakt etter et nytt snøparadis tok vi bussen tilbake til Asahikawa og før vi visste ordet av det satt vi på toget til Sapporo. Her tok vi inn på det første og beste hotellet, og vandret ut for å sjekke ut byen. Dette er en skikkelig storby, med VELDIG mange folk! Det er system og orden på alt, og det er fortsatt ingen grenser for hvor høflige folk er.

Hostellet vi bodde på.

Neste dag var det flere av skisentrene i området som var stengt på grunn av vind. Dette passet egentlig bra siden beina var slitne og ømme etter mye ski. Vi lå derimot ikke på latsiden og prøvde å få mest mulig ut av oppholdet i Sapporo. Med litt hjelp fra turistinformasjonen fikk vi sjekket ut et sjokolademuseum og en dyrepark. Sjokkolademuseet var utrolig flott. Her fikk vi se hvordan de lager sjokolade, og heldigvis fikk vi smake på noen kaker etterpå. Nam.. Det er helt utrolig hvor mange dyr de har skrapt sammen her oppe i det kalde hjørnet av japan. Tropiske og arktiske dyr, fugler og krypdyr om hverandre. Her hadde de alt fra sau til flodhest. Flodhesten var helt utrolig svær, og vi tok noen usikre skritt bakover når den gryntet og stampet seg ut av badebaljen sin. Dyreparken hadde en egen bjørneavdeling. Her hadde de altslags bjørner. Noen som likte seg i kulden i Hokkaido og andre som lengtet tilbake til sol og sommer. Isbjørnene rullet seg rundt i snøen, mens solbjørnen (sun bear) holdt seg innendørs. Etter en lang dag i parken kjøpte vi noe god mat for å kose oss med. Dette er vi tydeligvis ikke de første som gjør, for i det vi trasket ut av butikken ble vi angrepet av sultne ravner. Hilde fikk såpass panikk at hun valgte å spare sitt eget liv og ofre maten. Vi endte derfor opp med å dele den maten vi hadde igjen.
Siden vi hadde kastet bort halvparten av dagsrasjonen bestemte vi oss for å finne en resturant på kvelden. Vi var sultne på noe kjøttmat etter all sushi maten vi har hatt til nå. Etter å ha trasket gjennom noen suspekte strøk havnet vi utenfor en koselig resturant som det stod "Grill" på. Dette var en plass som bokstavlig talt hadde grill. Her bestillte vi den kjøttmaten vi ville ha, og så grillet vi maten selv. Fantastisk gøy!

Klar for å sjekke ut Sapporo

Sjokolademuseum

Fabrikken

Veldig mange regler å forholde seg til. Deriblant passende oppførsel i rulletrapp.

De siste tre dagene fortsatte vi bare å ha Sapporo som base, og tok derfra dagsturer til Sapporo Teine. Skianlegget var bare 40 min fra sentrum. For en magisk plass! Lite folk,MYE pudder og super,fantastisk,ellevilt. Vi har vært helt i ekstase hver dag. Fant flere lite oppkjørte sider og spratt mellom hver sving. Fantastisk følelse og nydelig å gå på tryne i den myke snøen. Lørdag var siste dag og vi har funnet ut at vi definitivt må tilbake. Nå er beina fornøyde med å få ferie igjen og vi er klare for et nytt kontinent.Søndag setter vi oss i tidmaskinen og reiser avgårde til LA. Vi reiser fra Tokyo på kvelden og etter ti timer er vi framme på formiddagen samme dag. Plutselig har vi altså en ekstra dag. Her skal vi få bo hos noen slektninger av Thorbjørn. Det blir deilig å komme til et hjem å slippe å bo på hotell. Hilde er veldig klar for å bli "american" og leve i sus og dus, blant alle kjendisene.

Thorbjørn i fint driv og med jubelbrøl